Fakta om internettet

 

Vi danskere bruger meget tid på nettet, og i dag vil de fleste danskere hellere undværre fjernsyn end en computer med internetadgang, hvis vi skulle vælge.

 

Samtidig står netmedierne for en stadig større del af det samlede annoncemarked. Med en omsætning på 2,5 milliarder kroner i Danmark i 2007 er der tale om en vækst på 39 procent i forhold til året før. Det viser tal fra Foreningen af Dansk Internetmedier, FDIM.

 

53 % af danskerne sender dagligt en email fra privat computer
42 % af danskernes har en profil på myspace, linkedin eller Facebook
44 % af danskerne savner internetadgang på ferier
60 % foretrækker computer med internetadgang frem for TV
58 % af danskerne bruger dagligt eller ugentlig et chatprogram
Kilde Computerworld 2008

 

Siden World Wide Web blev kendt blandt almindelige mennesker i begyndelsen af 1990’erne har det på ganske kort tid revolutioneret vores hverdag. Så sent som i 1996 brugte kun 12 procent af danskerne endnu internettet, men så tog nettet for alvor fart, og i dag har over 83 procent af os adgang til internettet hjemmefra.

 

Med brugen af nettet er en stor del af vores hverdag flyttet ud i cyberspace. Vi booker billetter, vi shopper, vi søger efter partnere, vi spiller, vi debatterer og frem for alt møder vi hinanden på de enorme sociale netværk, der blomster op i disse år. Allerede nu er internettets anden fase i gang – også kaldet web 2.0 – og hvis virksomheder og organisationer vil møde danskerne, bør også de være en del af det nye net.

 

VERDENS INTERNETBRUG OG INDBYGGERTAL
Region Indb.tal 07 % verden Penetration Stigning 0-7
Afrika 941,249,130 14.2 % 4.7 % 882.7 %
Asien 3,733,783,474 56.5 % 13.7 % 346.6 %
Europa 801,821,187 12.1 % 43.4 % 231.2 %
Mellemøsten 192,755,045 2.9 % 17.4 % 920.2 %
Nordamerika 334,659,631 5.1 % 71.1 % 120.2 %
Latinamerika 569,133,474 8.6 % 22.2 % 598.5 %
Oceanien 33,569,718 0.5 % 57.1 % 151.6 %
Verden total 6,606,971,659 100% 20 % 265.6 %
Fakta om internettet: Information in this site may be cited, giving the due credit to www.internetworldstats.com. Copyright © 2000 - 2008, Miniwatts Marketing Group. All rights reserved worldwide.

 

Statiske internetsider med tør information er ikke længere vejen frem. I dag vil internetbrugere have indflydelse på nettets indhold, og med web 2.0 er den enkelte hjemmesides arkitektur blevet splittet op og kan spredes over hele internettet.

 

Det ses ikke mindst på Facebook, hvor tusindvis af såkaldte applikationer deles og spredes efter brugernes ønsker. Denne tendens åbner for helt nye og spændende muligheder for virksomheder og organisationer, der i dag må indgå alliancer med brugerne for at få budskabet spredt. Der er blevet flere udfordringer, men også langt flere muligheder som både virksomheder og organisationer kan vokse med.

 

fakta om internettet : omsætning af annoncer
Omsætningen inden for internetannoncer 1997-2006
(Interactive Advertising Bureau and PricewaterhouseCoopers)

 

Den gode nyhed er samtidig, at internet-revolutionen kun lige er begyndt. Europa og Nordamerika er gået forrest, men endnu venter det helt store gennembrud blandt befolkningerne på de øvrige kontinenter, og imens antallet af domæner bare vokser og vokser øges kravet til information og søgning også.

 

fakta om internettet - hvad bruger vi nettet til
Hvad vi bruger nettet til
(Stanford Institute for the Quantitative Study of Society )

 

Der arbejdes derfor intenst på fremtidens web 3.0 - det såkaldte semantiske web – der vil være langt mere intelligent end det nuværende internet, og hvor hastigheden vil nå svimlende højder.

World Wide Web er kommet for at blive, og det udvikler sig med hastige skridt i disse år. Alene i Danmark har 47 procent indtil 2007, ifølge Computerworld, været involveret i at udforme en side på nettet, og det tal ventes at stige. Internettet er lige så dynamisk som et menneske, fordi internettet netop er et spejl af vores alles drømme og krav. Derfor vil internettet også i fremtiden være en utrolig spændende udfordring, for alle der vil præge udviklingen.

 

fakta om internettet - antallet af domæner
Registrerede toplevel domæner
(Verisign's June 2007 Domain Name Industry Brief)